Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Podsumowanie roku 2016 w sektorze palestyńskiej turystyki

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Bartosz Kniecicki | 2017-01-13 09:45:44
aktualności


 

  • Najważniejsze wydarzenia:

Odkrycie oraz rekonstrukcja i rewitalizacja mozaiki w Pałacu Hiszama w Jerycho. Mozaiki dywanowe składają się z 38 części i są największymi tego typu na świecie. Pokrywają 827 metrów kwadratowych. Rekonstrukcja ma zostać zakończona w 2017r. Prace prowadzone są we współpracy z rządem Japonii.

Uzyskanie przez Hebron tytułu World Craft City

Organizacja w Palestynie konferencji turystycznych, w tym po raz pierwszy dot. ekoturystyki.

Uzyskanie przez Palestynę kilku międzynarodowych tytułów – w tym nagrody za film promocyjny na targach w Berlinie, nagrody głównej za najlepsze stoisko turystyczne na targach w Czechach.

Nowe odkrycia archeologiczne w okolicach Nablusu, Jeninu oraz Betlejem.

  • Krótki przegląd statystyk związanych z turystyką w Palestynie w 2016 roku

W porównaniu z rokiem ubiegłym, w 2016 nastąpił wzrost liczby turystów odwiedzających Palestynę, a także turystów zatrzymujących się w palestyńskich hotelach na noclegi. W 2016 Palestynę odwiedziło 2,3 miliona turystów (o 100 tysięcy więcej niż w roku ubiegłym). Najwięcej odwiedzających pochodzi z Rosji (ponad 110 tysięcy), USA (90 tysięcy) i Rumuni (39 tysięcy). Polscy turyści są na 5. miejscu, z 30 tysiącami odwiedzających (za Indiami, ok. 35 tys.).

W kwestii wykorzystania bazy noclegowej w palestyńskich hotelach, Polska nie jest już w czołówce, jak miało to miejsce kilka lat temu. Obecnie prowadzą Rosja i USA (wszyscy powyżej 40 tysięcy turystów). Ten sektor także odnotował wzrost liczbowy z roku ubiegłego – o 40 tysięcy osób (wzrost z 860,000 do 900,000 osób).

Komentarz: Warto zaznaczyć, że odnotowany wzrost statystyk z 2015 przedstawia niepełny obraz sektora turystyki, który odnotował znaczny spadek turystów w 2015 roku, w porównaniu do roku poprzedniego, tj. 2014. - pomimo wzrostu liczby odwiedzających i nocujących w palestyńskich hotelach, statystyki są nadal niższe od tych z roku 2014. (np., w roku 2014 Palestynę odwiedziło ponad 2,5 miliona turystów, a z palestyńskich hoteli skorzystało aż ponad 1 milion osób).

W relacjach dwustronnych warto rozważyć promocję polskiego sektora archeologii/ renowacji zabytków. Wiedza i doświadczenie w regionie polskich naukowców byłyby doskonałą ofertą wizerunkową na miejscu. W 2015 MKiDN przeprowadziło szkolenie dla palestyńskich partnerów, w opinii Placówki warto byłoby powrócić do tej oferty na miejscu lub przeprowadzić szkolenia/warsztaty/ prace w Palestynie, szczególnie w miejscach ważnych i rozpoznawalnych w Polsce (np. Betlejem).

 

 

 

Źródło (13.01.2017): Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Tel Awiwie na podstawie Przedstawicielstwa RP przy Palestyńskiej Władzy Narodowej w Ramallah